fbpx

Újrahasznosított háztartási hulladékból készült karácsonyfa és újrahasznált vállfák a Tescóban

Az ünnepek előtt két, hulladékból készült karácsonyfát állítottak fel a Tesco áruházaiban. A rendhagyó installációkat, amelyekkel az újrahasznosítás fontosságára és a kormány fenntarthatóság iránti elkötelezettségére kívánják felhívni a figyelmet, Dr. Boros Anita, az ITM építésgazdaságért, infrastrukturális környezetért és fenntarthatóságért felelős államtitkára adta át.

Az államtitkár asszony a szűk körű eseményen megragadta az alkalmat, hogy felhívja a figyelmet az újrahasznosítás fontosságára.„Az ünnepi készülődés és a karácsony a csúcsfogyasztás időszaka, és nem csupán amiatt, amit megeszünk, hanem amiatt is, amit, ahogyan és amiben megveszünk. Ilyenkor a hulladéktermelés megsokszorozódik, a károsanyag-kibocsátás növekedése millió tonnákban mérhető világszerte. Az idei rendhagyó ünnep megfelelő alkalom arra, hogy átgondoljuk eddigi szokásainkat, és változtassunk rajtuk. A cél, hogy a körforgásos gazdaság váltsa fel a gyakorlatban lévő lineáris gazdaságot, és úgy alakítsuk át az erőforrások felhasználásának rendszerét, hogy a termékek előállítása helyett a csökkentés, újrahasználat és újrahasznosítás érvényesüljön. Ez az, ami mind a környezetre, mind a gazdaságra nézve fenntartható, és amiben nekünk, egyéneknek is hatalmas szerepünk van”– foglalta össze Dr. Boros Anita.

„Vásárlóinkat is egyre inkább aggasztja a műanyaghulladék és annak környezetre gyakorolt hatása, többek között ezért is támogatjuk szívesen az Információs és Technológiai Minisztérium céljait. Úgy gondolom, felelős vállalatként hosszú távon az újrahasznosítás, valamint a tudatos és fenntartható működés az egyetlen járható út számunkra. A Tescónál tavaly év végén elköteleztük magunkat amellett, hogy 2025-ig sajátmárkás termékeink csomagolását 100 százalékban újrahasznosíthatóvá vagy újrahasználhatóvá tesszük, valamint szállító partnereinket is erre biztatjuk. Bízom benne, hogy a most kiállított két rendhagyó karácsonyfa vásárlóink számára is inspirációként szolgál ahhoz, hogy kreatív megoldásokkal hogyan tudják mindennapjaikba jobban beilleszteni a zöld gyakorlatokat”– mondta Hevesi Nóra, a Tesco Magyarország kommunikációs igazgatója.

Az áruházlánc stratégiájában kiemelt helyet foglal el a fenntarthatóság, így 2019-es vállalásával összhangban ez év szeptemberéig összesen 454 tonna nehezen újrahasznosítható anyagot vont ki sajátmárkás termékeinek csomagolásából, valamint 64 tonna műanyagot távolított el a csomagolás áttervezésével.

A Tesco számára azonban fontos, hogy a fenntarthatóság irányába tett lépései ne csupán az áruházak élelmiszerpolcain legyenek tetten érhetők. Az áruházlánc ruházati márkája, az F&F is törekszik rá, hogy minél több műanyagot használjon, illetve hasznosítson újra. Idén például a karácsonyi pulcsik, sapkák és pólók több mint 2,6 millió műanyag palacknak adtak új életet, amikor elkészültek.

Az F&F ruházati márka partnerével, a TIC Grouppal együtt mindent megtesz annak érdekében, hogy a lehető legtöbb vállfát lehessen többször hasznosítani. 2019 novemberében olyan nemzetközi rendszert dolgoztak ki az újrafelhasználás támogatására, amely több szempontból is ideális választás a fenntartható működésre fókuszáló kiskereskedők számára. A program értelmében azok a vásárlók, akiknek nincsen szükségük a megvásárolt ruhák mellé adott vállfára, ott hagyhatják azokat az áruházakban. Az így összegyűlt fogasok egy újrahasznosító központba kerülnek, ahonnan tisztítás és szétválogatás után visszaszállítják őket a ruhagyártó üzemekbe.

Az újrahasználatot célzó programnak köszönhetően egy év alatt összesen több mint 8,4 millió darab (több mint 308 tonna) F&F vállfa került vissza a forgalomba, ebből csak Magyarországon több mint 3,3 millió darab fogas kapott második lehetőséget. A vállfák újrafelhasználása nem csupán a hulladéklerakókba érkező műanyag mennyiségét csökkenti, de az újabb darabok gyártásának mellőzésével a szén-dioxid-kibocsátás 34 százaléka, illetve a vízfelhasználás 86 százaléka is megtakarítható, aminek köszönhetően a folyamat ökológiai lábnyoma is jelentősen csökken.

A Tesco számára fontos, hogy a műanyaghulladék csökkentésén túl számos egyéb módon is zöldítse működését. Az alumínium-, műanyag-, karton-, fa- és fémhulladék hasznosítására például Szelektív Hulladékgyűjtő Központot működtet, a papírhulladék esetében pedig körforgásos újrahasznosítási folyamatot indított el. A folyamat lényege, hogy a papírhulladék egy részéből előbb alapanyagok, majd ezt követően a Tesco áruházakban megvásárolható papírtermékek készülnek. Az áruházlánc amellett, hogy saját működésében odafigyel a fenntarthatóságra, vásárlóit is erre biztatja. Ezért például 126 hazai Tesco áruházban találhatók ALU- és PET gyűjtőpontok.

A Tesco fenntartható működés, valamint újrahasznosítható csomagolás irányába tett lépéseiről bővebben az áruházlánc weboldalán tájékozódhat.

 

Facebook Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .

%d bloggers like this: