fbpx

Új gumibitumen üzemet épít a MOL Zalaegerszegen

Letették az új gumibitumen üzem alapkövét ma Zalaegerszegen, a Zalai Finomító területén. A 3 millárd forintos beruházás 75%-át a MOL saját forrásból biztosítja, 25%-át pedig állami támogatásból, a Nagyvállalati Beruházási Támogatási Program keretében finanszírozza.

Varga Mihály pénzügyminiszter, Balaicz Zoltán Zalaegerszeg polgármestere, Vígh László, országgyűlési képviselő és Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója ünnepélyes keretek között rakta le az új gumibitumen üzem alapkövét Zalaegerszegen.

A gumibitumen üzem várhatóan a 2020-as útépítési szezonban, évi 20 ezer tonna kapacitással már termelni fog. A MOL gumibitumennel nagyobb terhelhetőségű, kisebb fenntartási költségű és tartósabb aszfaltutak építhetők. A tartósságot jól mutatja, hogy a gumibitumennel készült utakon még nem képződött kátyú, pedig a legrégebbi, kísérleti útszakasz 15 éves.

A környezetbarát technolgógiával készülő és kiemelkedő eredményeket mutató gumibitumen elsősorban a hazai piacra készül, és az útépítésben hasznosítják. A szabadalmaztatott technológia a MOL és a Pannon Egyetem szakembereinek közös sikere. A 3 milliárd forintos beruházásban épülő új üzem a gumibitumen gyártásához évi 3 ezer tonna gumiőrleményt használ fel, amely mintegy félmillió használt gumiabroncs újrahasznosításához járul hozzá. Ez a mennyiség az évente keletkező hazai gumiabroncs-hulladék 8-10 százaléka. Az éves szinten legyártott 20 ezer tonna gumibitumen 200 km 2×1 sávos új főút megépítését vagy 600 km 2×1 sávos út felső rétegének felújítását teszi lehetővé.

„A 2030-as stratégiánkban előtérbe helyezzük a környezetbarát, kis mennyiségű, innovatív termékek gyártását. Készek vagyunk mindig a változások élére állni: a MOL gumibitumen olyan szabadalmazott technológiánk, melyet egyedül mi tudunk a kelet-közép-európia régióban. A számítások szerint a gumibitumen 30 éves életciklusra vetített költsége akár 30%-kal alacsonyabb lehet, ez a megtakarítás a gumibitumen széleskörű alkalmazásának nemzetgazdasági jelentőségére is rámutat. Ráadásul a környezeti lábnyomot is csökkentjük, és csöndesebb, kátyumentes utakon autózhatunk Magyarországon” – mondta Hernádi Zsolt, a MOL elnök-vezérigazgatója.

„Eredményes a Nagyvállalati Beruházási Támogatási program, amelynek eredményeként már 160 milliárd forintnyi fejlesztés valósult meg Magyarországon” – jelentette ki Varga Mihály. A miniszter a vállalat beruházásáról szólva elmondta: „a MOL-csoport új üzemének megépülése hozzájárulhat ahhoz, hogy Magyarországon is jobb minőségű utak épüljenek.”

A zalai régióban több mint 80 évre nyúlik vissza a MOL szénhidrogén-termelési, és több mint 65 évre a finomítási tevékenysége. A Zalai Finomítóban 2012-ben avatták fel a ma is működő, évi 5 ezer tonna kapacitású gumibitumen üzemet, az új üzem a megnövekedett keresleti igényekre reagálva épül majd. Az új üzem hozzájárul a Zalai Finomító hatékony üzemeltetéséhez, és a jelenleg mintegy 100 dolgozót foglalkoztató finomító munkahelyeinek megőrzéséhez.

Az elmúlt hat évben 60 km útszakasz épült vagy újult meg Magyarországon a gumibitumen felhasználásával, ez mintegy 150 ezer darab elhasznált gépkocsi gumiabrocsból származó gumiőrlemény hasznosítását jelenti.

HÁTTÉR

A MOL gumibitumen fejlesztésről röviden

A bitumen és hulladék gumiabroncsokból származó gumiőrleménynek új gyártási technológiáját a MOL a Pannon Egyetemmel közösen dolgozta ki. A kémiailag stabilizált MOL Gumibitumen 2009-ben szabadalmi oltalmat nyert, majd 2014-ben elnyerte a Környezetbarát termék védjegyet is. A MOL Gumibitumen számos hazai és nemzetközi elismerésben részesült. Többek között 2015-ben elnyerte a Környezetvédelmi Innovációs díjat a Magyar Innovációs Nagydíj pályázaton, 2016-ban Manchesterben pedig az IChemE (Vegyészmérnökök Nemzetközi Intézete) „2016 Innovatív terméke” díját nyerte el erős nemzetközi mezőnyben huszonhárom pályázó közül. A MOL a 2000-es években kezdett el dolgozni a külföldön már alkalmazott gumibitumen hazai gyártásának megvalósításán. Az USA-ban alkalmazott eljárás szerint a gumibitument az útépítés helyszínén készítik, mivel pár órán belül fel kell használni a gumiszemcsék kiválása miatt, továbbá speciális berendezéseket igényel az aszfalt gyártása. Annak érdekében, hogy a normál útépítő bitumennel közel azonos módon kezelhető új termék jöjjön létre, a MOL a Pannon Egyetemmel együttműködve kidolgozta az ún. kémiailag stabilizált gumibitument. A MOL szabadalmaztatott technológiája biztosítja, hogy a gumibitumen szállítható, tárolható és később is felhasználható marad, így nagyüzemileg gyártható és az előállítás helyszínétől távol is felhasználható.

A gumibitumen útépítési előnyei a hagyományos útépítési bitumenekhez képest:

  • A hagyományos bitumenes úthoz képest kb. másfélszeres élettartam érhető el.
  • Fáradási tulajdonságai kiválóak, ezért kevésbé repedezik az aszfaltút.
  • Nagyobb terhelhetőséget, kisebb nyomvályúsodási hajlamot eredményez.
  • Az ásványi anyaghoz való kiváló tapadása csökkenti a kátyúk kialakulásának esélyét.
  • A hosszabb élettartam és a környezeti hatásokkal szembeni jobb ellenálló képesség alacsonyabb fenntartási költséget eredményez.
  • Lényegesen kisebb menetzaj érhető el, ezért nem szükséges minden esetben zajvédő fal építése.
  • Javul a közlekedés biztonság, mivel kisebb a fékút, aminek főleg esős időjárás esetén vagy gyalogátkelőhely közelében van komoly kockázatcsökkentő hatása.
  • A fenntartható gazdasági fejlődéshez jelentős mértékben hozzájárul ez az új útépítő anyag, a hulladék gumiabroncsok útépítés során történő felhasználásával.
  • Az EU irányelveknek megfelelően anyagában hasznosítja a hulladék gumit. Figyelembe véve az útépítések tőkeigényét nagyvolumenű felhasználása nemzetgazdasági előnyöket jelentene.

 

Pedro Sandrini fotója a Pexels oldaláról

 

Facebook Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: