fbpx

Felelősebb akar lenni a Coca Cola

Közzétette 2017-es fenntarthatósági jelentését a Coca-Cola Company magyarországi leányvállalatának palackozó partnere, a Coca-Cola HBC Magyarország. A vállalat amellett, hogy a 2017-es üzleti év sikereiről és teljesítményéről beszámol, gazdasági, társadalmi és környezeti felelősségtudatosságának részleteit is ismerteti, így láthatóvá válik, hogy törekvéseik mindegyike összhangban van a Coca-Cola Company saját célkitűzéseivel egyaránt.

A Coca-Cola HBC honlapján elérhetővé vált legfrissebb Fenntarthatósági jelentésük többek között bemutatja a 2017-ben elindított #énjövőm programot, az ország legismertebb vállalati oktatási programját, amely fiatalokat segít az álláskeresésben, akár vállalkozás elindításában. Emellett fontos vállalásokat tett palackozó partnerünk a műanyag hulladékok folyamatos csökkentésére és újrahasznosítására is. Csatlakoztak továbbá a Magyar Ásványvíz, Gyümölcslé és Üdítőital Szövetség cukor és kalóriacsökkentési vállalásához is, a portfóliójukon belül pedig közel 50 százalékra nőtt az általuk palackozott, alacsony kalóriatartalmú és cukormentes termékek aránya.

A Coca-Cola HBC Magyarország árbevétele 10%-kal, az általuk értékesített termékek volumene 7%-kal növekedett 2017-ben. Felépült az új raktáruk, amely az ország legnagyobb tárolókapacitású élelmiszeripari raktára. Magabiztosan haladnak stratégiai célkitűzésük felé, hogy teljeskörű italgyártó- és forgalmazó vállalatként szolgálhassák ki a fogyasztókat minden napszakban, így új termékeket és kategóriákat is bevezettek.

Sikeres működése során is folyamatosan igyekszik megfelelni a nagyságából következő felelősségnek a palackozó partnerük: a Coca-Cola Hellenic Bottling Company Magyarország is elkötelezte magát amellett, hogy vállalásai útján ne csak szereplője, de motorja legyen a műanyag hulladékokkal és azok kezelésével kapcsolatos változásoknak. Saját példájukon keresztül és fogyasztóik bevonásával tesznek a műanyag hulladékok folyamatos csökkentéséért és újrahasznosításáért, és ezek részletei is megtekinthetők friss fenntarthatósági jelentésükben.

A Coca-Cola Company, az anyavállalat magyarországi leányvállalata is elérhetővé tette 2017-es fenntarthatósági jelentését, hiszen a felelősségteljes működés 1886 óta alapvető részét képezi a vállalat filozófiájának. Törekszenenk arra, hogy kevesebb vizet használjanak, arra bátorítjuk a közösségeket, hogy szelektíven gyűjtsék a hulladékot, és mindenkit arra buzdítanak, hogy támogassák egymást és a fenntarthatósági célok elérését. Tisztában vannak a világban betöltött szerepükkel és saját hatásukkal, és fontosnak tartják, hogy helyesen cselekedjenek – ez mindannyiunk közös célja.

Célul tűzték ki, hogy 2020-ig a globálisan értékesített italaikban – beleértve a gépi adagolású italokat is – felhasznált víz 100 százalékának megfelelő vízmennyiséget visszajuttassák a közösségeknek és a természetnek. Ezt a céldátum előtt öt évvel, 2015-ben teljesítették.

2018-ban bejelentették a Hulladékmentes Világ (World Without Waste) névre hallgató globális stratégiájukat. Eszerint, bár a Coca-Cola Company csomagolóanyagainak többsége már ma is újrahasznosítható, 2025-ig azonban 100 százalékra nő ez az arány. Vállalatuk ennek érdekében a környezet szempontjából előnyösebb palackokat fejleszt ki, akár úgy, hogy a gyártásuk során több újrahasznosított anyagot használ fel, akár a növényi alapú műanyagok használatával, vagy épp a palackok műanyagtartalmának csökkentésével. A tervek szerint továbbá 2030-ra minden palackot 50 százalékban újrahasznosított anyagokból állítanak elő és a kibocsátott csomagolóanyaggal megegyező mennyiségű hulladék begyűjtését tűzték ki célul.

A Coca-Cola Magyarországon forgalmazott PET-palackjai már most is 100 százalékban újrahasznosíthatóak, a hazai gyártás során felhasznált műanyag mennyisége pedig 15 százalékkal csökkent az elmúlt pár évben. Az újrahasznosított műanyag aránya jelenleg átlagosan 20 százalék, melyet 2030-ig 50 százalékra terveznek növelni Magyarországon.

Facebook Comments

One thought on “Felelősebb akar lenni a Coca Cola

  • 2019/01/08 at 09:50
    Permalink

    Kerestem az (X)-t a cikk végén, de nem találtam.

    Aztán megtaláltam, hogy a cikk a coca-cola.hu oldalán szereplő sajtóanyaggal azonos. A cím viszont más és találó: “Felelősebb akar lenni a Coca Cola” A jelentés ugyanis hulladék területen valóban sokkal inkább csak célokat fogalmaz meg illetve évek alatt elért szerény eredményeket mutat be, semmint 2017-es konkrét fejlődést. Csillogó bizsu.

    Az olyan mondatok, mint a “ma már 15 százalékkal kevesebb műanyagra van szükség egy palack előállításához, mint 2010-ben”, vagy a “Palackjaink 100%-ban újrahasznosíthatóak”, nem túl innovatív hulladékos elkötelezettségről vallanak. Pont itt, a dontwasteit.hu-n olvashattuk, hogy Ausztriában és másutt már 100%-ban újrahasznosított palack is van.

    Az eredmények még a Coca-Cola saját globális jelentésében olvashatóaktól is messze vannak: “In 2017, we refilled or helped recover and recycle bottles and cans equivalent to approximately 59% of those we introduced into the marketplace that year through the sale of our products. We’re pleased that in Western Europe, we refilled or supported the recovery and recycling of the equivalent of 75% of the bottles and cans we introduced to the region in 2017.”

    Epésen még azt is megjegyezhetnénk, talán az eredmények keresése az oka, hogy a jelentés csak most látott napvilágot, miközben a globális jelentés már tavaly augusztusban megjelent.

    “Az újrahasznosított műanyag aránya jelenleg átlagosan 20 százalék…” Innen is szép lenne teljesíteni a jelentésben 2020-ra vállalt 40%-t és akár dicsérendő is lehetne, hogy a sokat hangoztatott 2030-as vállalás mellett egyáltalán egy belátható időtávú részcél is van, de a jelentés szerint az újrahasznosított PET aránya nem 20%, hanem csak 11,5% (25. o.)! Miközben a globális jelentés szerint “The Coca-Cola Company was one of the first beverage companies to introduce recycled PET (rPET) into a beverage package in 1991.”

    “…fogyasztóik bevonásával tesznek a műanyag hulladékok folyamatos csökkentéséért és újrahasznosításáért, és ezek részletei is megtekinthetők friss fenntarthatósági jelentésükben.”
    Ezt hiába kerestem, nem találtam semmit. Hacsak nem ez akarna lenne: ” Számos termékünket kínáljuk multipack formában, nyomtatott zsugorfóliával összecsomagolva.” Kérdés a plusz zsugorfólia hogyan csökkenti a műanyaghulladékokat.

    “92% az újrahasznosított nem veszélyes hulladék aránya.” Átgondolandó, hogy egy közvetlen emberi fogyasztásra szánt italt előállító üzemben ez mennyire erény vagy inkább szégyellnivaló. Az mindenesetre kiderül a jelentésből, hogy a gyártás során keletkezett hulladék 2017-ben 18,5%-kal nőtt (24. o.), (miközben az értékesített mennyiség csak 7%-kal), így a fajlagos hulladéktermelés 10,7%-kal nőtt.

    A jelentésből fájóan hiányzik az aludoboz csomagolás hulladékok környezetterhelése. Nyilván kimaradt, hogy a Coca-Cola a fémdobozok hulladékainak összegyűjtésében még odáig se tudott eljutni, mint a hazai sörgyártók, akik legalább valamiféle visszavételi rendszert hívtak életre, még ha az csak alig 200 automatából is áll és a fém italcsomagolásra 2012-ben kivetett 300 Ft/kg-s környezetvédelmi termékdíj csökkentése hívta is életre. A Coca-Colának és az energiaital-gyártóknak így a 2018-as termékdíj-csökkentés (57 Ft/kg) az ölébe hullott talált pénz.

    Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: