fbpx

Szupermarket is létezhet műanyag nélkül

Vancouverben megnyílt a jövő ideális élelmiszeráruháza. Csomagolóanyagok nélkül árusítanak és csakis olyan beszállítókkal dolgoznak, melyek megfelelnek egy rakás elvárásnak. Ez lesz az új divat: a hulladékmentes élelmiszerkereskedelem – írja a Piac és Profit.

Kormányok, városvezetések, szállodák, éttermek, szupermarketek igyekeznek csökkenteni a környezetbe jutó plasztikszemét mennyiségét.  Nejlonszatyoradó. Árengedmény, ha saját élelmiszerhordó műanyag dobozod vagy italos flakonod hozod (ezt ajánlja a Starbucks). Van már sok megoldás, de mennyire elérhetetlen a plasztikmentes élet? A vásárlók terelgetése e cél felé már nem elég. Túl sok plasztikszemét halmozódott fel már az ökoszisztémákban. Radikálisabb megoldás kell.

Ilyen megoldás a műanyag-csomagolások használatával felhagyó kereskedelem. Valószínűleg egy kezünkön meg lehet számolni, hogy hány műanyagmentes élelmiszeráruház működik a világban. De tény, hogy sorra nyitnak az újak, melyek zászlajukra tűzik a zero waste, vagyis a hulladékmentes üzlet- és életvitelt, ami a körforgásos gazdaság alapkoncepciója.

Zéró műanyag

Ahogy nemrég írták, Hollandiában megnyílt az Ekoplaza műanyagot teljesen nélkülöző áruháza, melyet az első ilyen boltként hirdetnek. Közel 700 terméket árusít. Igaz, ez egy pop up bolt, vagyis ideiglenes. És bár elsőként népszerűsítik, nem ez az első ilyen élelmiszerbolt.

Berlinben az Unverpackt kínál -nevéhez híven- csomagolatlan élelmiszerek, méghozzá 600-féle árucikket. (Az is az elsőnek nevezi magát ebben a kategóriában.) Denver mellett a Zero Market, Angliában az Earth Food Love teszi lehetővé a vásárlók számára a csomagolás nélküli beszerzést.

A kanadai Vancouverben nyílt meg nemrég a Nada, melynek alapítója Brianne Miller, aki szakmáját tekintve tengerbiológus. Ebbéli minőségében pedig első kézből tapasztalhatta, hogy a tengerek mennyire tele vannak a műanyaghulladékunkkal. (A híres-hírhedt csendes-óceáni plasztikszemétsziget tulajdonképpen országnyi kiterjedésű.)

Miller látta, hogy az elsődleges hulladékforrás az élelmiszeripar, illetve az élelmiszerkereskedelem. Az óceánokban hömpölygő műanyag javarészt italos palack, szatyor és ételcsomagolás. A probléma forrásánál, az élemiszerkereskedelemben kezdett hát vállalkozni.

Nem semmi

A vancouveri Nada boltjában -a nada spanyolul semmit jelent- minden termék csomagolás nélkül pihen a polcokon. Mindenért súlyra kell fizetni. Az adagolás tetszőleges. Persze az embernek magával kell hozni a saját kis ételhordóit, dobozait, flakonjait. A bolt személyzete leméri az ételhordó súlyát, rányomtatja egy címkére, és ráragasztja. A címke kibírja azt is, ha az ételhordót a mosogatógépbe tesszük. Aki legközelebb ezzel jön, már nem kell a mérést újra elvégeznie. A boltban magvak, chipsek, babfélék, péksütemények, zöldségek, gyümölcsök, italok, olajak, méz, tejtermékek, valamint kozmetikai és takarítószerek is kaphatók.

További részletek ide kattintva a Piac és Profit oldalán.

A cikk megjelenése a Piac és Profit weboldal hozzájárulásával történt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: