fbpx

Ezért nem vezetik be a teljesítményalapú szemétdíjat

Több település szívesen áttérne a teljesítményalapú szemétdíjra, de a kukásautók erre még nem alkalmasak, s az emberek egy része is inkább az erdőbe vinné a szemetet.

A Somogy megyei Bodrogon kezdeményezés indult, hogy felülvizsgálják a szemétszállítás szolgáltatási díjait. Sokan ugyanis arra panaszkodnak, hogy náluk nem keletkezik annyi hulladék, hogy azt olyan gyakran kellene szállítani, amilyen sűrűn a kukásautó megfordul a faluban. Az egyik lakó elmondta, nála alig van olyan hulladék, amit el kellene szállítani, az ételmaradékot az állatoknak adja, a füvet komposztálja, a papírt, a fémet és a műanyagot pedig szelektíven gyűjti. A település polgármestere hozzátette: az alkotmánybíróságtól kapott levél értelmében a szemétszállítási díjat akkor is mindenkinek fizetnie kell, ha valaki nem köt szerződést erre a szolgáltatásra, és független attól is, hogy igénybe veszi-e a szolgáltatást. Sütő Emilné elmondta: mostanáig az önkormányzat átvállalta a szemétszállítás díját, idéntől azonban erre már nincs lehetőségük. A település lakói szívesen átállnának a teljesítményalapú díjra, de a szolgáltató autói nem tudják mérni a szemét mennyiségét, s a szerint kiszámolni a díjat, így mindenkinek egységesen hatezer forintot kell negyedévente fizetnie.

A szemétszállítás kötelező szolgáltatás, melynek tartalmát, az igénybevétel szabályait, az ingatlantulajdonosok jogait és kötelezettségeit, az esetleges kedvezményeket az önkormányzatok határozzák meg helyi rendeletben. Emiatt az ország különböző részein más és más lehet a hulladékszállítási díj, magyarázta a pécsi Biokom Kft. szóvivője, Lóczi Szidónia. Hozzátette: nem életszerű, hogy egy háztartásban egyáltalán ne keletkezzen olyan szemét, amit el kell szállítani, ez még egy falusi ingatlanon sem igaz. A szabályozásnak épp az a célja, hogy az ingatlanokon keletkező hulladékok megsemmisítését senki ne önállóan, esetlegesen környezetszennyező módon végezze. A közszolgáltató megfelelő technikai eszközökkel és szakmai háttérrel rendelkezik ahhoz, hogy az összegyűjtött háztartási hulladékot oly módon hasznosítsa vagy semmisítse meg, hogy az a lehető legkisebb környezeti terheléssel járjon. Lóczi Szidónia úgy véli, a teljesítményalapú díjfizetésre akkor lesz lehetőség, ha mérőberendezéssel ellátott kukásautók állnak majd rendelkezésre, ilyenek azonban ma még nincsenek Magyarországon.

Gémesi György, a Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke a Kossuth Rádió Napközben című műsorában elmondta: a szemétszállítással kapcsolatban van néhány olyan alapvető dolog, amit nem lehet megkerülni, köztük az, hogy hetente egyszer el kell szállítani a hulladékot, ugyanis – különösen nyáron – a kommunális hulladék megrohad, megbüdösödik. Az Önkormányzatok Szövetségének elnöke úgy gondolja, az emberek jelentős részében ma még nincs meg az a morális felkészültség, hogy ha súly alapján kellene fizetni, akkor a szemetet biztosan a kukába dobnák, és nem az erdőkbe, az illegális hulladéklerakókba vinnék ki.

Gémesi György arra is felhívta a figyelmet, hogy a szemétszállítás költségeinek csak egyharmada a szállítás, a kétharmada pedig az újraválogatás, a feldolgozás. A teljesítményalapú díj bevezetése esetén is csak a szállítási költségeket lehetne csökkenteni.

A cikk eredetiben itt olvasható.

Forrás: hirado.hu

Facebook Comments

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..

%d blogger ezt szereti: