fbpx

A környezettudatosság népszerűsítését díjazta az E.ON

Több mint fél éves, több fordulós kiválasztási folyamatot követően jelentették be hazánk leginnovatívabb zöld projektjeit, az E.ON Energy Globe Magyarország díj nyerteseit. A verseny fődíját, egy 100% elektromos Nissan LEAF autót a Kistelegdi 2008 Építészeti Iroda pécsi „REBORN HOME” elnevezésű, intelligens házátalakítási pályázata nyerte, melynek különlegessége, hogy az épület több energiát termel, mint amennyit fogyaszt. Az értékes nyereményeket kortárs művészeti alkotásokkal kísért, karbonsemleges gálaműsor keretében adták át a Várkert Bazárban. Az E.ON célja a versennyel, hogy a legkiemelkedőbb hazai fenntarthatósági kezdeményezéseknek nyilvánosságot és elismerést biztosítson, és ezzel is hozzájáruljon a környezettudatos szemlélet népszerűsítéséhez.

A győztesek

A vállalkozás kategóriában az Ökológiai Mezőgazdasági Kutatóintézet On-farm ökogazdálkodás kutatóhálózata kapta a legtöbb szavazatot a közönségtől. A hálózat célja a hazai gazdák támogatása a biotermesztésben, hogy hazánkban is népszerűbbé válhasson a fenntartható gazdálkodás és az ökotermékek fogyasztása.

Az önkormányzati kategóriában Nagypáli Önkormányzat Zöld Út Falufejlesztési programja nyert, melynek keretében a település vezetése a fiatalokat a minden gazdasági, természeti előnyt nélkülöző községben igyekszik megtartani a környezettudatosság vonzerejével. Ma már a falu központjában smaragdfa ligetet, hibrid-erőművet (szél- és napenergia), fotovoltaikus napelem-telepet, elektromos autókat és elektromos töltőállomást is találunk.
A 9 tagú, szakmai zsűri különdíját Budapest 13. kerületi önkormányzata kapta 100 lakásos passzívház projektjéért.

A „Jövő generációja” kategóriában a Katica Tanya zöld energiával működő, a gyerekeket környezettudatosságra nevelő élményközpontjára esett a közönség választása. Kizárólag olyan programokat ajánlanak, amelyek nem igényelnek energiát, vagy ha igen, akkor azt 100%-ban megújuló energiával fedezni tudják.
A zsűri különdíjat ítélt az Európalánta Egyesület „Bábos öko-mesekuckó óvodásoknak”kezdeményezésnek, amely a legkisebbek környezettudatos nevelését óvodákkal együttműködve, középiskolás mentorok bevonásával valósítja meg.

Az „Épület” kategóriában az Archikon Építészeti Kft. által tervezett Meséskert Óvoda, az ország első minősített passzívház óvodája nyert. A főváros 13. kerületében található intézményben a fokozott hőszigetelés, a hővisszanyerős szellőzés, a fény- és jelenlétérzékelős LED világítás mind a gyerekek és pedagógusok komfortérzetét szolgálja, ugyanakkor azt is eredményezi, hogy energiafogyasztása tizede egy hasonló intézményének.

Az egyéni kezdeményezés kategóriát a közönség szavazatai alapján Burgmann Nóra „Zöld Matek” nevű, a környezeti nevelést matekfeladatokkal ötvöző blogja nyerte meg. A gyerekek az ingyenesen elérhető oldalon valós adatokkal számolnak, és hétköznapi környezetvédelmi problémák megoldásán gondolkodnak, a tervezők szerint így szinte észrevétlenül tanulják meg, hogyan élhetnek a jövőben fenntarthatóan.

Az „Ötlet” kategória győztesét a zsűri választotta ki. A VR-COM nevű start-up csapat nyert KonvekPROtermékével, amely digitalizálja a mechanikus gázkonvektorokat, így azok vezérelhetővé válnak bármilyen modern digitális eszközzel. Az ő nyereményük egy egyedülálló nemzetközi üzletfejlesztési, mentorálási programmal járó tréning a düsseldorfi E.ON :agile accelerator-ben.

A verseny fődíjasa, ezzel a 100% elektromos Nissan LEAF autó tulajdonosa a Kistelegdi 2008 Építészeti Iroda lett a zsűri döntése alapjánAz elismerést a pécsi „REBORN HOME” elnevezésű projektjük érdemelte ki. A tervezők a 70-es évekbeli házat olyan intelligens lakóépületté alakították át, amely több energiát termel, mint amennyit fogyaszt. Az energiafogyasztás teljes mértékben megújuló erőforrásokon alapul. A zsűri hangsúlyozta, a projekt inspiráló és szakmailag kiemelkedő volt, miután egy régi kedvezőtlen adottságú házat újítottak fel ökotudatosan.

Az E.ON idén második alkalommal rendezte meg az Energy Globe Magyarország versenyt, mely az energiavilág Oscar-díjaként is emlegetett, 177 országban zajló nemzetközi megmérettetés hazai fordulója. Az energiavállalat célja, hogy a legkiemelkedőbb hazai fenntarthatósági kezdeményezéseknek nyilvánosságot és elismerést biztosítson, és ezzel is hozzájáruljon a környezettudatos szemlélet népszerűsítéséhez.

 

Díjátadó a fenntarthatóság jegyében

A Várkert Bazárban rendezett díjátadón is a fenntarthatóságot tartották szem előtt a szervezők. A karbonsemleges rendezvény vendéglátásából kikerültek a PET-palackok és a műanyag szívószálak, a vacsora menüsorát pedig hazai, szezonális alapanyagokból állították össze az egyik tavalyi Energy Globe döntőssel, a Felelős Gasztrohős Alapítvánnyal együttműködve.

A díjátadó alkalmából az E.ON kortárs hazai alkotókat kért fel, mutassák meg, ők hogyan képzelik el a fenntartható jövőt. A közönség így megtekinthette Iski Kocsis Tibor képzőművész Supernatural c. videóinstallációját. Vasali Katalin fotográfus alkotása a vendégekkel előzetesen készült, a fenntartható jövőről szóló kérdőív alapján született meg, amely azt mutatta be, milyen jövőben élnének szívesen a résztvevők.

A meghívott vendégek Barbarics Zsófia koreográfus, a fenntarthatóság inspirálta, kizárólag a gálára megalkotott táncművészeti előadását is élvezhették. A rendezvény hivatalos öltözéke Nora Sarman Honeymooner kollekciója volt, amely a tervező nagymamájától örökölt régi anyagok felhasználásával készült, egyszerre jelképezve a családi tradíció és a megújulás értékeit.

Az ünnepélyes díjátadón a résztvevők egy vállalást is tehettek a fenntartható jövőért, ezeket a szervezők az E.ON Facebook oldalán osztják meg a közönséggel. Az „Egy zöld lépés” kampány fenntartható vállalásaihoz bárki csatlakozhat május 18-ig a https://eonfenntarthatojovo.hu/egyzoldlepes  oldalon, a játék kisorsolt nyertese egy elektromos robogót nyer.

Az idei Energy Globe Magyarország díj közönségszavazásán a „Jövő generációja” kategóriájában a Katica Tanya kapta a legtöbb szavazatot.

A zöld energiával működő, a gyerekeket környezettudatosságra nevelő Katica Tanyán a családok szórakoztatása mellett nagyon nagy hangsúlyt fektetnek a fenntarthatóságra, így lehetett a „Jövő generációja” kategória győztese.

Az Élményközpont megálmodói a kezdetektől fogva, folyamatosan törekednek arra, hogy működésük minél inkább fenntartható legyen. Csak olyan attrakciót fejlesztenek, mely nem fogyaszt energiát, vagy ha mégis, azt saját maguk termelik megújuló forrásból. Így az évente érkező 70 000 látogató teljes energiaigényét megújuló forrásból tudják biztosítani. Az ökológiai lábnyom csökkentését szolgálja a saját ökológiai szennyvízkezelő rendszer, a napelemek, az esővíz újrahasznosítása, vagy a szélkerék. Sőt a Katica Tanyán egyedülálló módon hulladékkal: PET palackkal, aludobozzal és újság vagy kartonpapírral is lehet fizetni a belépőjegyek egy részét.

Az Élményközpont a kicsik és nagyok szórakoztatása mellett nagy hangsúlyt fektet a környezeti nevelésre is. Arra törekednek, hogy játékosan, a gyakorlatban tanítsák meg a gyerekeknek a zöld gondolkodás alapjait. A növekvő látogatószámnak köszönhetően, évente több tízezer gyermek vesz részt a környezettudatosságot népszerűsítő programjaikon. A rengeteg pozitív visszajelzés pedig további ösztönzést ad a fejlődéshez.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

%d blogger ezt szereti: