Szmogrendelet: az autók fele és a segédmotorkerékpárok is kitiltásra kerülnének

Tovább korlátoznák a szmogriadó idején használható gépjárművek körét a fővárosban – derül ki a Fővárosi Közgyűlés jövő szerdai ülésére benyújtott, a szmogrendelet módosítását is célzó javaslatból.

A Szeneczey Balázs és Szalay-Bobrovniczky Alexandra főpolgármester-helyettesek által jegyzett – a budapest.hu oldalon szerdán közétett – előterjesztés szerint a fővárosi riasztási fokozat elrendelése esetén korlátoznák a 7-es és 8-as környezetvédelmi osztályú – Euro 3-as dízelüzemű – gépjárművek forgalmát is. Ez – a megfelelő felkészülési időigényre tekintettel – 2018. október 1-jén lépne hatályba.

Az intézkedéssel – mint írták – a korlátozottak aránya az üzembentartók mintegy harmadáról gyakorlatilag 40 százalékára emelkedne.

Továbbá korlátoznák a riasztási fokozat elrendelése esetén a 10-es és 11-es környezetvédelmi osztályú – Euro 4-es dízelüzemű – gépjárművek forgalmát is. Ez a rendelkezés 2019. október 1-jén lépne hatályba.

Az előterjesztés szerint az előbbi rendelkezések hatályba lépésekor a használt gépjárművek gyakorlatilag fele, a 2015-ös adatok alapján 52 százaléka esne a riasztási fokozat forgalomkorlátozása alá. Mivel a fővárosi szennyezettségi szint kialakulásához további – a közlekedési hatással összemérhető – források is hozzájárulnak, illetve ezektől független környezeti tényezők is alakítják azt, ezért az 55 százaléknál nagyobb mértékű fővárosi közlekedési korlátozás a mai ismeretek alapján már nem megalapozott – írták. Hozzátették, hogy ugyanakkor a korlátozás során továbbra is indokolt – tekintettel a gépjárművek viszonylag gyorsan javuló környezetvédelmi tulajdonságaira – ezt az alapelvet fenntartani.

E szabályozási elvnek megfelelően, ha az üzemben tartott gépjárművekhez képest a korlátozott szennyezőbb gépjárművek aránya kisebb lesz mint 45 százalék, akkor a rendeletet indokolt lesz úgy felülvizsgálni, hogy a fővárosi riasztási fokozatban a következő dízelüzemű környezetvédelmi osztályú gépjárművek (a 12-es, dízelüzemű Euro 5-ös), majd egy következő lépésben a 13-as (dízelüzemű Euro 6-os) kerüljenek korlátozás alá – olvasható a javaslatban.

Az előterjesztésben javasolják a belső égésű motorral hajtott, rendszámtábla nélküli segédmotoros kerékpárok forgalmának tilalmát is kezdeményezik.

Emlékeztettek arra is, hogy a Fővárosi Közgyűlés januári döntésével lehetővé tette a szennyezőbb – 0-4 közötti környezetvédelmi besorolású – gépjárművekkel közlekedőknek a helyi közösségi közlekedés ingyenes igénybevételét a riasztási fokozat érvényességi idejére.

Az előterjesztésben a januári határozat hatályon kívül helyezését is javasolják.

A januári tapasztalatok alapján is egyértelműen kijelenthető, hogy “a korlátozott ingyenesség nem hatékony eszköze a légszennyezettség elleni küzdelemnek”. A közösségi személyszállítási közszolgáltatások korlátozott körben történő ingyenes igénybevételének rendeleti szintű szabályozása nem indokolt és célszerű – írták.

Kifejtették: a januári szabályozás körülbelül az üzemben tartott gépjárművek harmadát érintette. Ha az összes érintett igénybe vette volna az ingyenes közszolgáltatást, akkor a becslés alapján, naponta legalább nettó 18 millió és legfeljebb 53 millió forint többletköltség keletkezhetett volna.

Az eddigi tapasztalatok alapján, a riasztási fokozat napjaiban a Budapesti Közlekedési Központ érezhető utasszám-növekedést nem tapasztalt – olvasható az előterjesztésben.

Az előterjesztők szerint indokolt a parkolási rendelet módosítása is, amellyel hatályon kívül helyeznék a korlátozás által érintett gépjárművekre vonatkozó ingyenes parkolást. Mint írták, a jelenlegi szabályozásban már kellő idő áll rendelkezésre a korlátozással érintett gépjármű-tulajdonosok számára a gépjárművel történő távozásra, illetve a jövőbeli utazások áttervezésére.

A javaslat szerint indokolt a szmoghelyzetekkel kapcsolatos felsőbb szintű jogszabályi környezet felülvizsgálata is.

MTI

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

%d blogger ezt szereti: