Jelentősen emelnék a műanyag zacskók, reklámpapírok termékdíját

Jelentősen emelné a kormány a reklámozási célú papírra, illetve a műanyag zacskókra korábban kirótt termékdíj mértékét. Zsigó Róbert, a Földművelésügyi Minisztérium élelmiszerlánc-felügyeletért felelős államtitkára a törvényjavaslat ismertetőjében azt mondta, 2018-tól azért is kell magasabb termékdíjat fizetni a nem kívánatos, a környezetre káros reklámhordozó papírok és zacskók után, hogy ezzel is megváltoztassák a fogyasztói szokásokat és támogassák az alternatív megoldások elterjedését.

A reklámhordozó papír esetében korábban 33 százalékkal emelték a termékdíjat, hogy csökkenjen a papír mennyisége, de a postaládák továbbra is tele vannak szórólapokkal.

Az elektronikus hirdetési alternatívák aránya ugyan folyamatosan emelkedik, de szükség van a reklámhordozó papírra kivetett termékdíj kilónkénti 114 forintra történő emelésére – ismertette az államtitkár.

A műanyag zacskókkal kapcsolatban Zsigó Róbert azt mondta, mivel ezek azonnal hulladékká válnak, többségük nem kerül vissza a rendszerbe újrahasznosított hulladék formájában, lebomlási ideje több száz év, és nagy eséllyel kerülhet a táplálékláncba, ezért indokolt a lehető legnagyobb, 1900 forintos kilónként termékdíj bevezetése. Ez az intézkedés nem érinti azokat a vékony műanyag zacskókat, amelyekbe zöldségeket, gyümölcsöket, pékárut lehet csomagolni a boltokban.

Zsigó Róbert elmondása szerint szintén 1900 forintos kilónként termékdíjat vetnének ki az oxidatív módon szétbomló műanyag zacskókra, mivel ezek biológiailag nem bomlanak le, csak apró darabokra tépődnek szét, ezért jelentősen megnő a táplálékláncba kerülés esélye.

Az államtitkár kitért az elektronikai berendezésekkel kapcsolatos termékdíjra is, amelynek mértéke minden elektromos eszköz esetén a kivethető legalacsonyabb összeg lesz.

A Fidesz egyetért a javaslattal

Bartos Mónika (Fidesz) üdvözölte a javaslatot, mert az több eszközt felvonultat, igyekszik a fogyasztói szokásokat alakítani például a bolti eladótérben lévő műanyag zacskókat terhelő magasabb környezetvédelmi termékdíjjal. A műanyag zacskók ugyanis súlyos terhet jelentenek a környezetnek, amit az is bizonyít, hogy a tengerekből kifogott halak, emlősök gyomrában sokszor több zacskó van, mint táplálék – mondta. Javasolta az áttérést a textilszatyrokra. A reklámújságokat terhelő termékdíjemelést is támogatta, rámutatva: ezek a papírok nagyon környezetszennyezőek, ráadásul sokszor azonnal a kukába kerülnek, ezért érdemes visszaszorítani őket.

Bartos Mónika előremutatónak nevezte, hogy alacsonyabb termékdíj sújtaná az elektromos és a hibrid autókat, ez ugyanis segíti az elterjedésüket.

Az MSZP egy kivétel miatt nem támogatja az előterjesztést

Heringes Anita (MSZP) közölte: noha vannak előremutató passzusok a törvényjavaslatban, a szocialisták mégsem támogatják, mégpedig a reklámújságokra, szórólapokra vonatkozó termékdíjemelés alóli kivétel miatt. Az indítvány alapján ugyanis ha nem cég, hanem közhasznú szervezet, állami, önkormányzati szerv alapfeladata körében ad ki reklámújságot, akkor nem kell termékdíjat fizetnie – ismertette, úgy értelmezve ezt, hogy a CÖF esetében nem kell majd leróni a termékdíjat, és ezzel adómentessé tehetik a “kormánypropagandát”. Szerinte ez egy inkorrekt lépés. Megjegyezte, hogy egyébként a műanyag zacskókat érintő szabályozással a szocialisták is egyetértenének.

Frakciótársa, Józsa István egyebek mellett azt emelte ki, hogy a környezetvédelmi termékdíjból befolyó bevételnek az újrahasznosítást, a természet megtisztítását kell szolgálnia.

KDNP: a termékdíj a környezeti károk megelőzését, csökkentését szolgálja

Földi László (KDNP) arról beszélt, hogy a termékdíj a környezeti károk megelőzését, csökkentését szolgálja. A mostani módosítás több ezer vállalkozás mindennapjait könnyíti meg a termékdíj-kötelezettség teljesítésének egyszerűsítésével – hívta fel a figyelmet. A kereszténydemokrata politikus fontosnak nevezte a műanyag zacskók termékdíjának emelését és a teher csökkentését az elektromos autóknál. Kijelentette: muszáj elérni, hogy a piac kevesebb műanyag zacskót, reklámpapírt állítson elő, illetve használjon fel, mert ezek kiemelten károsak a környezetre.

Jobbik: kettős mércét alkalmaz a kormány

Kepli Lajos (Jobbik) azt mondta, hogy hasznos a műanyag szatyrok mennyiségének csökkentése, de nehéz környezetvédelmi szabályozóról beszélni, amikor a termékdíjból befolyó bevételek a központi államkasszába kerülnek, ezért nem feltétlenül környezetvédelmi célokat szolgálnak. A képviselő szerint a kormány kettős mércét alkalmaz, mert egyes termékeket környezetvédelmi termékdíjjal sújtanak, másokat pedig kivesznek a fizetési kötelezettség alól. Előfordulhat, hogy az ellenzéki kiadványok után kilogrammonként 115 forint termékdíjat kell majd fizetni, miközben a kormányzati és önkormányzati kiadványok után nem – emelte ki.

Kormány: jobban kell óvni a környezetet  

Az előterjesztő képviseletében felszólaló Nagy István azt mondta, szinte mindenki egyetért a törvény szándékával. Mindenki élhet különböző feltételezésekkel, de a jogszabály arról szól, hogy a környezetet sokkal jobban óvni kell – tette hozzá a Földművelésügyi Minisztérium államtitkára. A termékdíj arra szolgál, hogy a környezetvédelem érdekében alakítsa a vásárlási szokásokat is – közölte.

A teljes egészében megújuló csomagolóanyagok után nem kell fizetni – hangsúlyozta. Kijelentette, hogy a törvényben nincsen olyan hátsó szándék, amit az ellenzéki pártok feltételeznek.

MTI

One thought on “Jelentősen emelnék a műanyag zacskók, reklámpapírok termékdíját

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

%d blogger ezt szereti: