Az étel érték

Az IKEA új, Az Étel érték kezdeményezése azt kívánja elérni, hogy a 2020-as pénzügyi év végére az élelmiszerrel foglalkozó tevékenységeinél 50%-kal csökkenjen a kidobott élelmiszer mennyisége.
A kidobott élelmiszert és annak forrásait mérő okos megoldás lehetővé teszi, hogy az IKEA munkatársai intelligens megoldásokat találjanak az élelmiszer-pazarlás megelőzésére.
Eddig az IKEA áruházaknak jóval több mint 20%-a vezette be a megoldást, amely 79 000 adag ételt spórolt meg. Évente 650 millió vendég fogyasztja az IKEA-élelmiszereket 48 piac csaknem 400 áruházában.

Mindennap a betakarított vagy legyártott élelmiszerek egyharmada vész kárba vagy kerül kidobásra. Ez évente körülbelül 1,3 milliárd tonna elpazarolt élelmiszernek felel meg, ugyanakkor a világ népességén belül minden kilencedik ember éhezik. A jelenleg kárba vesző vagy elpazarolt élelmiszer egynegyede 870 millió éhező embert lakathatna jól.

Az erőforrások gondos kezelése az IKEA legfontosabb értékeinek egyike, és az élelmiszer túl értékes ahhoz, hogy elpazaroljuk. Az IKEA éttermek, bisztrók és a svéd élelmiszerpiacok egy okos megoldás segítségével mérik a kidobott étel mennyiségét. Az okos megoldást egy érintőképernyőbe építették be, amely ahhoz a padlómérleghez csatlakozik, amelyen a szemetesedényt szállítják, így mérik a kidobott élelmiszert. Az összegyűjtött adatok segítenek felismerni az ételkidobás megelőzését szolgáló lehetőségeket.

Az átfogó cél az, hogy 2020 augusztusára az IKEA élelmiszer-ágazatában 50%-kal csökkenjen a kidobott élelmiszerek mennyisége. 2017 májusáig 84 üzlet, az összes IKEA áruház több mint 20%-a vezette be az élelmiszerhulladék-rendszert, amely eddig 79 200 kg élelmiszerhulladék-csökkenést eredményezett, ez 341 000 kg CO2-megtakarításnak felel meg, amely 473 Stockholm és London közötti repülőúttal egyenértékű. A megoldást lépésről lépésre vezetik be az IKEA-piacokon, melynek kezdete 2016 decembere volt. Az áruházakban a munkatársak körében a bevezetésről folytatott felmérés azt mutatja, hogy az élelmiszerrel foglalkozó munkatársaknak több mint 70%-a büszke a kezdeményezésre, és 50%-uk otthon is tesz lépéseket az élelmiszer-pazarlás visszaszorítása érdekében.

-Nagyon biztató látni Az étel érték kezdeményezés első eredményeit! Az elkötelezett munkatársaknak és a mérési megoldásnak köszönhetően már pár hónap elteltével akár 30%-os élelmiszerpazarlás-csökkenést is láthatunk. Gondosan figyelemmel kísérem a fejleményeket, és remélem, hogy ez másokat is arra ösztönöz, hogy az élelmiszerre értékes forrásként tekintsenek – mondta Michael La Cour, az IKEA Food Services AB ügyvezető igazgatója.

Michael La Cour a Champions 12.3 koalíció mai napon kinevezett tagja – ez a koalíció partnerség a kormányok vezető tagjai, a vállalatok, a nemzetközi szervezetek, kutatóintézetek és a civil szervezetek között, amely a fenntartható fejlődés célkitűzéseinek (SDG) eléréséhez vezető folyamat felgyorsítása, a 12.3 számú élelmiszer-ipari célkitűzés mellett kötelezte el magát.

„A Champions 12.3 tagjai élenjárók a világban az elvesztett és kidobott élelmiszerek elleni küzdelemben. Ennek a különleges koalíciónak abban rejlik az ereje, hogy összehozza a különböző ágazatok magas rangú vezetőit, hatást gyakorol a globális élelmiszer-ellátásra, motiválja azt és bemutatja, hogy lehetséges és szükséges a kárba veszett és kidobott élelmiszer mennyiségének csökkentése” – nyilatkozta Liz Goodwin, a Természeti Erőforrások (World Resources Institute) vezető munkatársa és igazgatója, a Champions 12.3 társtitkára. Mivel magam is Champion-tag vagyok, izgatottan várom, hogy Michael és az IKEA csatlakozzon hozzánk.

-Magyarországon már a Budaörsi áruházunkban bevezettük az élelmiszer-pazarlást akadályozó megoldást. Az étel érték kezdeményezés ösztönzőleg hatott ránk, és már várjuk, hogy mi is elkezdhessünk hozzájárulni a tevékenységünk során keletkező kidobott élelmiszer-mennyiség visszaszorításához. Ez nem pusztán etikai intézkedés, hanem jó üzleti döntés is, mivel költségeket takarít meg – közölte az IKEA regionális (CZHUSK) élelmiszerügyi vezetője, és hozzátette – 2018-ban a másik két áruházunkban is szeretnénk bevezetni.

Minden évben világszerte csaknem egymilliárd ember keresi fel az IKEA áruházakat. Az IKEA globális hatóköre révén nagyszerű lehetőségünk adódik, hogy arra inspiráljuk az embereket, tekintsenek másként az élelmiszer-kidobásra, és a fenntarthatóságot építsék be a mindennapjaikba – hűen az IKEA küldetéséhez, amely sok ember mindennapjainak jobbá tételét tűzte ki céljául. Az IKEA bútorkínálata segítségével a vásárlók olyan megoldásokat találhatnak, amelyekkel könnyebben szétválogathatják a hulladékot, és az aromazáró ételtartókban a maradékokat tovább tarthatják frissen.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

Lq5nd

Please type the text above:

%d blogger ezt szereti: