Bevásárlótáska nélkül szállít házhoz a Tesco

Magyarországon egy ember átlagosan 500 bevásárlótáskát használ el egy év alatt, a táskák 90%-át pedig egyetlen használat után kidobja. Az Északi-tenger partvidékén élő madarak 94%-ának gyomra tartalmaz műanyagot az Európai Bizottság statisztikája szerint. A Tesco elkötelezett a környezetvédelem és a fenntartható fejlődés mellett, ezért február 1-től bevásárlótáskák nélkül szállítja házhoz az online rendelt termékeket. Az áruházlánc döntése tükrözi a vásárlói igényeket, ugyanis belső kutatása szerint a magyarok több mint fele egyáltalán nem, vagy kevesebb táskát szeretne kapni vásárláskor.

A Tesco 2013-as indulása óta folyamatosan fejleszti online bevásárlás szolgáltatását a visszajelzések alapján. Az Európai Unió állampolgárai átlagosan 198 bevásárlótáskát használnak évente, egy táska pedig több mint 100 év alatt bomlik le. Az áruházlánc környezetvédelemi szempontokat és a vásárlók véleményét figyelembe véve február 1-től csak azokat a húskészítményeket, lédig zöldség és gyümölcs, a csemege pultos és a vegyi árukat (mérettől függően) szállítja ki táskában, amelyeknél ezt a higiéniai előírások megkövetelik.

„Arra törekszünk, hogy minimalizáljuk a vásárlás során keletkező hulladékot, így fenntarthatóbbá tegyük működésünket. Szerencsére vásárlóink is egyetértenek velünk; a belső kutatásunkon a táska nélküli házhozszállítást választók 65%-a környezetvédelmi szempontokat tartott szem előtt szavazata leadásakor. Azok, akik továbbra is bevásárlótáskában szeretnék kapni a termékeket, természetesen egyetlen kattintással választhatják ezt az opciót is – külön díjazás ellenében – rendelésük leadásakor. A Tesco Székesfehérváron és Győrben már május óta teszteli a környezetbarát megoldást az online rendelések esetében. Nagyon hálásak vagyunk azért, ha vásárlóink segítenek nekünk védeni bolygónkat, és a táska nélküli kiszállítást választják” – mondta Sebestyén Péter, a Tesco Global Áruházak Zrt. e-kereskedelmi üzletágának vezetője.

A statisztikák forrása (kivéve a Tesco vásárlóira vonatkozó adatokat) Dalia Karlaité: The importance of responsible production and consumption to overcome the plastic paradox című tanulmánya:

https://goo.gl/d2RvQg

One thought on “Bevásárlótáska nélkül szállít házhoz a Tesco

  • 2017/02/06 at 10:33
    Permalink

    Néhány kiegészítés a hivatkozott számadatokhoz.

    A forgalomba hozott műanyag zacskók darabszámának meghatározása, ha nincs db alapú adatszolgáltatási kötelezettség, nem egyszerű. 2015-ben az EU-csomagolási irányelvben ugyanakkor – a zacskófogyasztásra tett intézkedések egyik válaszható mutatószámaként – pont ilyen db alapú célszámok (2019: 90 db/fő/év, 2025: 40 db/fő/év) kerültek meghatározásra. A célszámok helyett választható még a kasszánál adott műanyag hordtasakok (bevásárló-reklám táskák) ingyenességének betiltása.

    Mo.-n a környezetvédelmi termékdíj-fizetési kötelezettség (bevásárló-reklám táska: 1900 Ft/kg, eladótéri pékárus/húsos/zöldséges zacskó: 57 Ft/kg) révén pl. tömegadat van a zacskókról, azok átszámítása db alapra – az eltérő zacskósúly miatt – nem egyértélmű. Volt időszak egyébként, amikor a termékdíj db alapú volt. Tovább bonyolítja a kérdést, hogy az uniós célszámokba beszámítandó zacskók köre falvastagságon alapszik. A termékdíj-fizetési adatok alapján a kasszánál adott, többször használható műanyag bevásárló-reklám táskákat Mo.-n 2014-re kb. 3 db/fő/évre, az eladótéri könnyű műanyag zacskókat 67 db/fő/évre becsülhetjük.

    Az uniós célszámokhoz készült előkészítő tanulmány (lásd lent), melyből a fenti hivatkozott írás számai származnak, számba vette a különböző tagországokban 2010-re rendelkezésre álló adatokat. Azokban a tagországokban például, ahol db alapú adó van – tipikusan a fogyasztónak való átadás helyén (pl. Nagy-Britannia) – értelemszerűen találtak db alapú adatot. Azokra a tagországokra, melyekre nem találtak adatot, együttesen becsültek, így jött ki több országra – köztük Mo.-ra – a 466 db/fő/éves többutas (bevásárló-reklám) táska, az egyutas zacskóval az 518 db/fő/év-s adat.

    A Tesco-áruházakban egyébként 2010. márciusában, az Auchanban 2012. január 2-án szűnt meg az ingyen zacskó. Számos hazai áruházlánc külföldi anyacége már beszüntette az ingyenes műanyagzacskókat, pl. Németo.-ban a kereskedelmi szövetség állapodott meg ilyesnről a kormánnyal. Az EMPA svájci szövetségi anyagtudományi intézet szerint ugyanakkor a helyettesítőként adott papírzacskók vagy a Franciao.-ban megengedett lebomló műanyagzacskók környezetileg nem jobbak, mint a kőolaj alapú műanyag zacskó, különösen, ha utóbbi újrahasznosított műanyagból készül. A svájci tanulmnyt lásd itt:
    Ökobilanz von Tragetaschen
    Swiss Federal Laboratories for Materials Testing and Research (2014)
    https://www.coop.ch/content/dam/act/themen/hauptthemen/verpackungen/2014_EMPA_%C3%96kobilanz%20von%20Tragetaschen.pdf

    A említett tanulmány a máanyagzacskók számának csökkentéséről:
    Assistance to the commission to complement an assessment of the socio-economic costs and benefits of options to reduce the use of single-use plastic carrier bags in the EU
    Final Report for the European Commission DG Environment
    Eunomia Research & Consulting Ltd. (2012)
    http://ec.europa.eu/environment/waste/packaging/pdf/study_options.pdf

    Reply

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

%d blogger ezt szereti: