Vodka és parfüm, mint klímagyilkos

A Duty Free Shop-ok világszerte próbálják rávenni az utazókat minél nagyobb mértékű vásárlásra az ÁFA-mentességre hivatkozva. A vásárlás okozta extrasúlyok viszont a repülőgép társaságoknak jelentenek többletterhet. A legtöbb terhet természetesen a környezet fizeti meg…

ÁFA-mentes és gyors, a vásárlók többsége azt gondolja, hogy a shopban történő vásárlás egy alkalmi vétel. Pedig gondoljunk csak bele, hogy a repüléshez kerozin kell, ami a bérek mellett a legnagyobb költségtényező a légitársaságok számára.

A kerozin elégetése komoly környezetterhelést jelent, a felhasználása során tonnánként 3,15 tonna szén-dioxid keletkezik. A légitársaságok nem véletlenül próbálják a fedélzetre kerülő poggyászok, egyéb anyagok, eszközök súlyát csökkenteni, mivel minél könnyebb a repülőgép, annál alacsonyabb a fajlagos üzemanyagköltség.

A Frankfurter Allgemeine beszámolója alapján a Lufthansa megszüntette a papíralapú újságokat a fedélzeten, azokat online letöltéssel váltotta fel, több mint 30000 darab felszolgáló kocsit cseréltek le könnyebbre. A mérnökök folyamatosan fejlesztik az üzemanyagtakarékos motorokat és új eljárásokat dolgoznak ki a fogyasztás csökkentése érdekében, de mindezen törekvések mellett idáig a a shopokban megvásárolt termékek hatásaival igazából nem foglalkozott.

Az üzemanyag megtakarításért folytatott küzdelem mellet a Duty Free Shop-ok forgalma soha nem látott mértéket öltött. A légitársaságoknak jelenleg nincs semmilyen jogi eszköz a kezükben, hogy a többletsúly miatt plusz díjat vessenek ki az érintettekre. Az egy kg-ra eső kerozin mennyiségét nagyon sok tényező befolyásolja, mint pl. utazási távolság, repülőgéptípus, időjárás, ezért ehhez korrekt szabályozást kialakítani nehézkes.

GYORSSZÁMOLÁS

A Lufthansa adatai alapján ha repülőgépenként egy kg-gal csökkentik a szállított súlyt, akkor a gépflottára vetítve 30 tonna kerozint spórolnának meg évente. Egy átlagos német utas 3,6 eurót költ el a shopban, ami 216 millió éves utasszám mellett 777 millió euro évente. Ha azt feltételezzük, hogy 40 euroért 1 kg különböző típusú árut veszünk, akkor évente 20 millió kg többletterhet szállít a légitársaság. Ez azt jelenti, hogy csak Lufthansa a 700 darabos flottájával évente 30000 tonna kerozint spórolna meg, ha az utasok a megvásárolt termékeket a landolás után kapnák meg.

Van megoldás is

A koppenhágai az első európai repülőtér, ahol lehetőség van a landolás után a megvásárolt áruk átvételére, magyarán az áru nem repül az utassal. Így mindenki jól jár, alacsonyabb az üzemanyag felhasználása a légitársaságoknak, így kevesebb a szén-dioxid kibocsátás, ami jó a környezetnek és nem utolsó sorban kényelmes az utasnak.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

B0rT6e

Please type the text above:

%d blogger ezt szereti: