Akár Ferrari is lehet régi, leharcolt autójából

Az emberek egyre inkább rájönnek, hogy jobban megéri roncsautójukat, hasznavehetetlen hűtőjüket, mosógépüket bevinni egy fémújrahasznosító telepre, mint ott hagyni az erdő szélén, vagy rozsdásodni a parkolóban. Egy végleg tönkrement kocsiért több tízezer forintot is kaphat a gazdája – írja a hirado.hu.

Akár Ferrari is lehet a régi lehasznált autókból – a magyarországi bontókban hatalmas mennyiségben dolgozzák fel a roncsokat, amelyek egy részéből új kocsi lesz. A fehérvárcsurgói shredderüzemben például évente 100 ezer tonnányi elhasznált járművet, háztartási nagygépet, egyéb fémhulladékot aprítanak fel.

Több tízezer forintot is érhetnek

A közlekedésre alkalmatlanná vált autók számára, miután eladtak belőlük minden hasznosítható alkatrészt, a fémaprító a vég. Az autóleadásnak azonban szigorú feltételei vannak, ha stimmel az alvázszám, csak akkor lehet végleg kivonni a forgalomból.

Az ilyen autókért a fémújrahasznosító üzemekben pénzt is adnak, akár több tízezer forintot. A shredder, azaz fémhulladék-aprító üzemeknek ugyanis a régi kocsi kincset ér, amelyekben főként a lemezek, illetve a vastartalom jelenti az értéket.

Széttépik, aztán újjászületik

A járműfolyadékok leengedése, az akkumulátor és a kerekek eltávolítása után az autó mehet az óriásdarálóba. A shredder gépbe a hulladék saját tömegénél fogva csúszik be egy behúzó hengerpárhoz, amely továbbítja az anyagot egy 30 tonnás forgókalapácsos aprítóba, ahol 16 verőkalapács tépi darabokra a fémet.

Csiszár Tamás, az üzem szakmai és környezetvédelmi igazgatója elmondta, egy roncsautó nagyjából 80 százaléknyi vasat és 5-10 százalék színesfémet tartalmaz, amit a hatalmas darálók mellett, mágnesdobbal, valamint kézi válogatással nyernek ki.

Az így kapott nagy tisztaságú fémhulladék nagyon jól újrahasznosítható. Csiszár Tamás elmondta, az általuk az acélműveknek eladott fém egy részéből új autókarosszéria lesz.

Semmi sem veszik kárba

Az aprítóból kikerülő vegyes hulladék sem veszik kárba. A színesfém darálék legnagyobb mennyiségben alumíniumot és annak ötvözeteit tartalmazza, de vannak benne rézdarabok is. Ez közvetlenül kohászati célra nem alkalmas, de továbbhasznosítható. Külföldre színesfém-feldolgozókba adják el, ahol fajsúlykülönbség alapján választják szét a különböző fémeket.

Egy forgalomból kivont Lada autót visz egy targonca megsemmisítésre egy budapesti bontótelepen. MTI Fotó: Földi Imre

Egy forgalomból kivont Lada autót visz egy targonca megsemmisítésre egy budapesti bontótelepen. MTI Fotó: Földi Imre

A műanyaghulladékot szintén értékesítik, amely a cementgyárak számára nagyon értékes fűtőanyag, pontosan azt tudja, mint az aprított barnaszén, vagyis ugyanakkora a fűtőértéke – mondta az igazgató.

Platinaforrás

Az autók legértékesebb része a katalizátorban található palládium és platina. Előbbiből egy gramm 5 ezer forint, utóbbiból 9500 forint. Ezekből azonban a kocsikban legfeljebb 10 grammnyi van. A feldolgozás során viszonylag nagyobb mennyiségben keletkező legértékesebb fém a vörösréz, amelynek kilója körülbelül ezer forint. E

zután az alumínium következik, amelynek kilójáért akár 350 forintot is adnak. Az újabb autókban egyre többet használnak belőle, ami azt is jelenti, hogy azok a bontókban is többet érnek, mert több értékes anyagot lehet kinyerni belőlük. A gépjárművekben előforduló ólom akkumulátor is értékes, kilónként több mint 150 forintot ér. A legnagyobb mennyiségben kinyert vas kilójának átlagos felvásárlási ára 30-40 forint között jár.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé.

%d blogger ezt szereti: